کتاب رفتار مالی با ویراستاری و گردآوری کنت بِیکر، گرِک فیلبک، ویکتور ریچاردی و ترجمه دکتر مهدی ابراهیمی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر سجاد خزائی در نشر ویرسو به چاپ رسید.
بیشتر بخوانید: کتاب رفتار مالیمعرفی گردآورندگان
پروفسور بیکر به تدریس امور مالی می پردازد و به مدت 11 سال به عنوان رئیس دپارتمان امور مالی و املاک خدمت کرد و به مدت 8 سال ریاست مرکز عالی مالی را بر عهده داشت. استاد. بیکر جوایز آموزشی، پژوهشی و خدماتی بسیاری از جمله محقق دانشگاه/معلم سال در دانشگاه آمریکایی دریافت کرده است. او همچنین دارای تجربه گسترده در صنعت است و خدمات مشاوره و آموزش به بیش از 100 سازمان ارائه کرده است.
پروفسور فیلبک 16 کتاب را تالیف یا ویرایش کرده است و بیش از 110 مقاله در مجلات علمی با داوری منتشر کرده است که در مجله تحلیلگران مالی، بررسی مالی، و مجله تجارت، امور مالی و حسابداری و سایر موارد منتشر شده است. او در هیئت تحریریه مجله تجارت و چشم انداز اقتصادی فعالیت می کند.
ویکتور ریچاردی در حال حاضر استادیار مدعو امور مالی در دانشگاه واشنگتن و لی است. پروفسور ریچاردی یک متخصص برجسته در ادبیات دانشگاهی و مسائل تحقیقاتی نوظهور در امور مالی رفتاری است. او سردبیر چندین مجله الکترونیکی است که توسط شبکه تحقیقات علوم اجتماعی (SSRN) در www.ssrn.com توزیع شده است، از جمله امور مالی رفتاری، تاریخ مالی، اقتصاد رفتاری و حسابداری رفتاری. در حال حاضر استادیار مدعو امور مالی در دانشگاه واشنگتن ولی است.
معرفی مترجمان
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و موسس گروه مشاوران خدمات مالی و استراتژی (FSCG) است.
ایشان با تمرکز بر رویکرد میان رشته ای طی سه دهه فعالیت اجرائی در شرکتهای مالی، تولیدی و بازرگانی بزرگ و متوسط داخلی و خارجی، در سمتهای مدیرعامل، عضو هیئتمدیره و مدیر سرمایه گذاری و مطالعات استراتژیک، نقشآفرینی نموده است.
ایشان همچنین مشاوره و اجرای ایده ها در پروژه های تحقیقاتی کاربردی در زمینه های برنامه ریزی استراتژیک، طراحی مدل کسب وکار، اجرای استراتژی و … در شرکتهای کوچک و متوسط و هلدینگهای بزرگ چندرشته ای مانند گروه توسعه صنایع بهشهر، شرکت فولاد خوزستان، بانک توسعه صادرات و تامین سرمایه تمدن و تامین سرمایه سپهر را در کارنامه خود دارد.
همچنین نگرش او به رابطه علوم اجتماعی و ضرورت گسترش فعالیت در حوزه های میانرشته ای، موجب گردید تا علاوه بر سخنرانی، تدریس، تالیف و ترجمه کتب و مقالات متعدد در زمینه های استراتژی های کسب وکار، هوش مصنوعی، بازاریابی، مدیریت مالی و سرمایه گذاری به برگزاری کرسی های نظریه پردازی و علمی ترویجی بپردازد.
دانش آموخته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، مدیر گروه مرکاتیک، صاحب امتیاز نشر ویرسو و مجله طراحی ارزش مدرس بازاریابی و برندینگ است.
او در کارنامه اجرائی خود ایده پردازی و بنیانگذاری چندین شرکت و استارت آپ در حوزه های مالی و اجتماعی () را دارد و در حوزه های تخصصی گوناگونی همچون برندسازی، رفتار مصرف کننده، تحقیقات بازار و بازاریابی، طراحی خدمت، طراحی و توسعه کسب وکار، مطالعات و برنامه ریزی، طرح و برنامه و … در سازمان های مالی و غیرمالی ایفای نقش نموده است.
معرفی کتاب
آیا افراد و سازمانها به طور کامل و بدون سوگیری، تصمیمهای اقتصادی و مالی خود را اتخاذ می کنند؟! یعنی در یک چارچوب منطقی به عنوان یک عامل خردمند و به دور از هیجانات و تاثیرات روانی و شناختی، اقدامات مالی خود را محقق میکنند؟!
آیا افراد و سازمانها میتوانند همیشه ریسک را تنها با بیزاری از آن به صفر برسانند و تصمیمات اقتصادی خود را مستقل از دیگر گزینهها بگیرند؟!
پژوهشگران حوزه مالی در مقام پاسخگویی به این پرسشها، که از رهگذر تردید در رویکرد مرسوم به مطالعات رفتار مالی، بروز یافتهاند؛ به رهیافت جدیدی در این زمینه دست یافتهاند که به آن مالی رفتاری میگویند.
گرچه رویکرد مالی سنتی ما را به بینشهای مفید زیادی میرساند، اما در نهایت تصویر ناقصی از رفتار واقعی افراد را در زمینه اقدامات مالی ایشان به ما نشان میدهد. فرضیات هنجاری مالی سنتی در مورد اینکه اکثر افراد و سرمایهگذاران چطور تصمیمگیری میکنند صادق نمیشود. مدلهای هنجاری اغلب در شناخت کامل رفتار مالی افراد ناکام میمانند زیرا پژوهش های متعددی نشان دادهاند که افراد همیشه عقلانی و منطقی عمل نمیکنند.
این درحالی است که مالی رفتاری، بینشهایی از دیگر علوم و رشتههای کسبوکار ارائه مینماید تا رفتار فردی، ناکارآییهای بازار، ناهنجاریهای بازار سهام و دیگر یافتههای تحقیق را که فرضیات مالی سنتی را نقض میکنند، توضیح دهد.
مالی رفتاری، رویکرد تصمیمگیری افراد ازجمله سوگیریهای شناختی و هیجانی را مورد بررسی قرار میدهد و بر این فرض استوار است که طیف وسیعی از مسائل عینی و ذهنی بر فرایند تصمیمگیری تأثیر میگذارند.
مالی رفتاری با بهرهگیری از مدلهای توصیفی علوم اجتماعی تلاش میکند تا به درک رفتار مالی افراد در زندگی واقعی و نحوه قضاوت و تصمیمگیری مالی آنها بپردازد.
افراد و سرمایهگذاران هنگام تصمیمگیری برای اقدامات مالی تحت تأثیر تجربیات گذشته، علایق، مسائل شناختی، عوامل هیجانی، نمایش اطلاعات و اعتبار دادهها قرار دارند. آنها همچنین بر اساس عقلانیت محدود دست به قضاوت میزنند، یعنی تعداد انتخابها را محدود و فرآیند را سادهسازی میکنند، حتی زمانی که چنین کاری، سادهسازی بیشازحد فرایند تصمیمگیری تلقی شود. یعنی نتیجهی رضایتبخش را به نتیجه بهینه ترجیح میدهند.
مالی رفتاری، موضوعی میانرشتهای مبتنی بر مضامین، نظریهها و روشهای تحقیقاتی طیف وسیعی از حوزههای تصمیمگیری نظیر روانشناسی، حسابداری رفتاری، اقتصاد و علوم عصبی و شناختی است.
این کتاب مبتنی بر تلاشهای ارزشمند مولفانش در گردآوری مطالعات متعدد حوزه مالی رفتاری، منبعی سودمند و جامع در خصوص تبیین چیستی مالی رفتاری و شرح بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم کاربردی این حوزه، قلمداد میشود.
امید است که مخاطبان این کتاب ارزشمند بتوانند با بهرهگیری از مطالب این کتاب اقدامات موثری در حوزه شناخت و توسعه علمی و کاربردی صنعت مالی برای خود و کشور عزیزمان ایران، رقم بزنند.
بدون دیدگاه